Sverige, igen

Bra och intressant artikel av Jasenko Selimovic. Vad fan är svenskhet egentligen? Jag är faktiskt inte riktigt säker.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sverige, igen

  1. Joy skriver:

    Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

  2. Helga skriver:

    Man får tycka annorlunda än jag 🙂

  3. annannan skriver:

    Det där är en jätteviktig fråga. Det handlar om att definiera något som är long overdue att definiera i Sverige.

    Jag har inte kommit mig för att svara eftersom jag inte riktigt kunnat formulera mina tankar, och jag är nu egentligen alldeles för trött för det, men kan inte släppa det här.

    Det handlar om flera saker här.

    Jag tänker att om man inleder en diskussion om hur svenskhet ska definieras så kan man göra något för att det ska definieras i fråga om egenskaper som människor faktiskt kan göra något åt. Man kan inte styra över sin hudfärg. Men man kan väl egentligen inte heller styra över sina åsikter. Så om vi definierar svenskhet som till exempel öppenhet och tolerans och vilja att se varandra i ansiktet får sverigedemokrater och niqabbärare tänka om, vilket jag inte vet om de kan. Eller flytta.

    Så en rimligare inställning kanske är att man bör definiera svenskhet i fråga om egenskaper som är väsentliga för att det svenska samhället ska fungera.

    Det viktiga är hur som helst att det är en diskussion som vi alla ska kunna delta i. Den ska inte styras av vad någon i det nationalromantiska artonhundratalet bestämde var svenskt.

Lämna en kommentar