Fnissar och suckar

Idag har jag genomlidit två stormöten där de projekt som jag är involverad i presenterades på högsta nivå.

Alltså, det är ju fult att fnissa åt folks engelskkunskaper och jag inser att jag själv kanske snart kommer att göra liknande misstag, jag har ju svårt att hitta rätt ord ibland när jag är trött eller stressad. Men ändå:

This is the front piece i alla fall, säger storprojektledaren på sjungande svengelska när han visar bilder på det vi ska bygga och sälja. If you don’t have any questions now you can always put them afterwards during the jordgubbar och glass.

Tekniker är ofta dåliga på engelska, fortfarande. Jag märker att också jag börjar slira eftersom jag hör och läser så mycket svengelska. Det heter inte will be communicated within short, det är en direktöversättning av inom kort. Men visst kan man säga in short blablabla när man menar att något ska sägas helt kort? Bara man inte säger in shorts i alla fall.

Gud vad jag längtar efter semester. Within short, in shorts.

Medan jag lyssnar med ett halvt öra på svengelskan loggar jag in på 1177 där det finns ett meddelande.

I början av sommaren gav neurologkliniken besked om att de kommer att vara så underbemannade under sommaren att man måste höra av sig i god tid om allt. Okej, mitt nuvarande sjukintyg går ut om drygt två veckor, så jag skriver att jag behöver förlängning och motiverar varför.

Svaret jag får är att på grund av vårdstrejken finns inga sjuksköterskor tillgängliga så därför hanteras endast akuta ärenden, din sjukskrivning går inte ut förrän om två veckor, återkom då. Med vänlig hälsning från en undersköterska.

Som tydligen hade tid att läsa meddelandet och svara på det men inte att ge det vidare till läkaren som ska skriva sjukintyg. Någon sjuksköterska behöver inte involveras alls.

Goddag yxskaft. Eller hello axe shaft, kanske.

Detta inlägg publicerades i Helga själv, Jobbet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fnissar och suckar

  1. JsN skriver:

    Tur att strejken är över!

    Jag tillbringade dagen idag på nämnda mottagning men på annat sjukhus med min man. Annat tillstånd dock. Tre veckor från diagnos till operation. Återkommer kanske till dig privat om konkreta frågor framöver (om det är OK?) Eller här i bloggen om jag kan formulera mig tillräckligt allmänt och hjälpa fler!

Lämna en kommentar