Gullig stad och väderomslag

I helgen var vi i Oslo och hälsade på kompisar från Sommarön. Bara sådär.

De är relativa nykomlingar på ön, de köpte hus för kanske fem år sedan. Deras söner är jämnåriga med Y och har blivit så förtjusta i honom. Precis som för våra barn har det varit lite svårt för dem att komma in i kompisgängen på Sommarön, där alla är släkt med varandra på olika ledder och umgås med varandra under vintrarna också.

(Vilket skulle bevisas, det jag alltid har tyckt, det ÄR konstiga hierarkier bland barnen och har alltid varit så. Det var faktiskt inget större fel på mig som barn, eller på mina egna barn, eller på dessa pojkar, det är inte vi, det är de. Det blir bättre när man är vuxen. Under mina barndomssomrar hade jag två riktiga plågoandar som jag hatade. Den ene är numera jättetrevlig och hjälpsam, vi umgås en del med honom och hans fru. Den andre har ganska svåra psykiska problem och visar sig aldrig på ön.)

I somras kokade pojkarna ihop att vi skulle hälsa på i Oslo så att de kunde åka slalom tillsammans. Efter nyår kom det så ett meddelande: vill ni komma? Vilken helg passar bäst?

Så i fredags sjukskrev vi båda sönerna från skolan (så får man inte göra, men i den allmänna konkursen så spelar en extra dag ingen större roll), jobbade själva hemifrån på morgonen, lämnade Nässla hos en kompisfamilj, ställde fram extra mat och vatten åt katten och packade in oss i bilen och for.

Det ösregnade nästan hela vägen. Jag avlöste O vid ratten i en dryg timme och somnade sedan tvärt, det är precis vad jag orkar men gott så. Fram kom vi efter lite trasslande, Oslos villaförorter klättrar på bergssidor och är inte alldeles lätta att hitta i.

Mamman i familjen visade sig vara den perfekta värdinnan, vi blev nästan generade över hur fint hon planerat. Hemgjord sushi till fredagmiddag, bara en sådan sak. Medan pappor och yngre gossar åkte slalom gick mammor och äldre son först på Munchmuseet och sedan på champagnelunch på Grand hotell. (Fast vi skippade champagnen, vi hade druckit så mycket vin kvällen innan). Sedan vila och så restaurangbesök på kvällen. Fantastiska frukostar båda morgnarna och så körde vi hem.

Oslo är gulligt. Göteborg är en liten storstad, betydligt mindre än Stockholm, och Oslo är ännu ett nummer mindre. Vädret var strålande och det var svart av folk på Karl Johan och mycket riktigt hade ganska många toppluva och längdskidor över axeln. Så norskt som det kan bli.

Vårt värdfolk är så himla rara också, de är roliga att prata med. Som så ofta blir man häpen över hur bra koll norrmän har på Sverige och vad som är aktuellt här, och hur dålig koll vi har på dem. Vi ondgjorde oss i korus över Sverigedemokraterna respektive Fremskrittspartiet, liksom över utlandssvenskar/norrmän som gnäller över högt skattetryck.

Hem kom vi och i säng kom vi och så väckte Y mig och var magsjuk. Sedan gick det över, han har sovit ut hela förmiddagen i min säng. När vi var på restaurang på lördagkvällen var han plötsligt och oförklarligt skitförbannad över precis allt, oklart exakt vad. Jag tror att han var trött och hungrig helt enkelt men att han inte riktigt kunde förklara sig. Under hemresan var han också rätt grinig, undrar om han höll på att bli sjuk redan då. Kanske är det en dag hemma och lite extra omvårdnad han behöver.

Väderomslaget kom under den tidiga morgonen i form av snöoväder. Nu har det slutat snöa men världen är vit utanför.

En vecka kvar till sportlovet. Detta var en fin försmak.

Detta inlägg publicerades i Livet med Y. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gullig stad och väderomslag

  1. Sofie skriver:

    Åh vad härligt det låter ! Fantastisk helg !
    Jag jobbar ju 20 procent för Norskt universitet och är i Oslo och Kristiansand en del och alltid när jag kommer därifrån har jag samma känsla som du beskriver. Har koll på Sverige, varma, glada , man känner sig så omhändertagen .

    Ha ha älskar att du sjukskrev dem. Det gjorde jag helt hämningslöst ibland då fast var liiiite jobbigt då jag hade en tjänsteresa till NY och kunde få med dem och hittade billiga biljetter och akutbokade och tänker att ledigt får de, det har de alltid fått. när allt var klart kläcker yngsta att ”jag har nationella prov då man får inte ledigt” och jag bara väser ”det är för sent nu, din pappa får sjukskriva dig varje dag och så lägger du ut NADA på sociala medier”
    Det sista klarade hon såklart inte. Men allt gick bra och absolut inget hände med hennes kunskapsnivåer eller betyg 😉

  2. Marijke skriver:

    What a lovely weekend! And with Y getting sick, you don’t need to feel guilty about the sick leave either. Hope he’ll recover soon. I wish we could have some of your snow here. It’s been a winterless winter, with many dark and drizzly days.

Lämna en kommentar